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15e
Séminaire
européen pour les étudiants gradués en Etudes
canadiennes
Karl-Franzens-Universität
Graz, Autriche
Jeudi 28 septembre 2006 - Dimanche 1er octobre 2006
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Programme Jeudi
28 septembre 2006
15.00 – 16.30 |
Arrivée
des participants et inscription à l’hôtel
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17.00 – 18.00 |
Commencement
de la conférence avec quelques mots de la part de:
- M. Klaus-Dieter Ertler, professeur de littératures romanes, Rectorat
- M. Serge Jaumain, Président du R.E.E.C.
- S.E. Marie Gervais-Vidricaire, Ambassadrice du Canada en Autriche.
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18.00 – 18.30 |
Présentation:
Plus jamais un Kanata : traçant un nouveau paysage canadien,
par Rafico Ruiz, M.A.
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19.00 |
Dîner:
Pizzeria Fontana di Trevi |
Vendredi
29 septembre 2006
8.00 – 9.00 |
Petit
déjeuner
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9.00 – 9.15 |
Départ
pour l'Université
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9.30 – 11.00 |
Séance
1: Le Canada: passé et présent, présidée
par M. Cornelius Remie
1. Nora Hein (Université de Graz, Autriche)
2. Tracie Scott (Birkbeck College, University of London, UK)
Postcolonial Theory and Law: Conceiving of a Postcolonial State
3. Svetlana Selezneva (Université Magnitogorsk, Russie)
Participation of Native Canadian Tribes in Modern Economy
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11.00 – 11.30 |
Pause
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11.30 – 13.00 |
Séance
2: L’immigration et la guerre: l’impact sur la prose
et la culture canadienne, présidée par M. Józef Kwaterko
1.
Agapé Szkárosi and Júlia Wärmer (Eötvös
Loránd University, Budapest, Hungary)
The Contribution of the Hungarian Minority’s Poetry to the Multilingual
Québecois Literature
2.
Natalia Vid (University of Maribor, Slovenia)
Revolution and Female’s Destiny in Nancy Richler’s
Your Mouth is Lovely
3.
Bridget O’Connell (Waterford Institute of Technology,
Ireland)
A Comparative Study of Newfoundland and Irish Fiddle Styles
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13.00 – 15.00 |
Déjeuner
: Restaurant Universitaire
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15.00 – 16.30 |
Séance
3: L’importance de la ville canadienne: fictionnelle
et réelle, présidée par Mme. Eva Martonyi
1.
Caroline de Poorter (Université Libre de Bruxelles,
Belgique)
Étude de l’interaction entre littérature, ville et société :
L’inscription littéraire et culturelle de Moncton dans les romans
récents de Gérald Leblanc et France Daigle
2.
Nicoleta Asandulesei (Université de Bucarest,
Roumanie)
Images de Montréal
3. Aude Hendrick (Université Libre de Bruxelles, Belgique)
L’ Afrique aux Expositions universelles de Bruxelles 1958 et de Montréal
1967
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16.30 – 17.00 |
Pause
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17.00 – 18.30 |
Séance
4: Questions de mémoire et d’identité,
présidée par M. Serge Jaumain
1. Anamaria Enescu (University of Sibiu, Romania)
Tropics of Memory: Identity Reconstructed Through Visual and Textual Representations
in in Michael Ondaatje’s Anil’s Ghost.
2.
Neli Ileana Eiben (Université de l’Ouest
de Timisoara, Roumanie)
La saison de la détresse et de la déchéance. Felicia Mihali
et Marie-Claire Blais,
écrivaines du « malaise paysan »
3.
Nora Tunkel (University of Vienna, Austria)
Historical Fiction in the Light of Globalisation – Transnationalism,Transculturalism
and Identity
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19.00 |
Réception à l’Hôtel
de Ville |
Samedi
30 septembre 2006
9.00 – 10.00 |
Petit
déjeuner
|
10.00 – 10.15 |
Départ
pour l'Université
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10.30 – 11.30 |
Séance
5: Questions canadiennes contemporaines, présidée
par Mme. Michelle Gadpaille
1. Lukasz Albanski (Association polonaise pour les études canadiennes)
Mentalities and Values – Americans and Canadians
2.
David Bosold (Institut für Politikwissenschaft,
Marburg, Allemagne)
“ Does the World Need More Canada?” Canada’s Idealist Tradition
and the Human Security Agenda
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11.30 – 12.00 |
Pause
|
12.00 – 13.00 |
3.
Nikola Hynek (Université de Plymouth, Royaume-Uni
et Université Masaryk de Brno, République Chèque)
The Governmentality of Advanced Liberalism: Mapping the Politics of Symbiotic
Functionalism in a Critical Re-reading of the Landmine Case
4.
Sébastien Socqué (Université de
Paris IV Sorbonne, France)
Ambiguité restreinte, ambiguité générale: la querelle
de l’ambiguité dans le Québec et le Canada contemporains
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13.00 – 15.00 |
Déjeuner
: Restaurant Universitaire
|
15.00 – 16.30 |
Séance
6: Canada chez soi, présidée par M. Vassili Sokolov
1.
Vincent Défraiteur (Université Libre de Bruxelles,
Belgique)
The Financial Equalization in Canada – The Reasons Why the Equalization
System
Seems to be Impossible to Reform – Analyse Starting from the Attempt
at October
2004.
2.
Natalia Evtikhevich (Institut pour les études
canadiennes et américaines, Moscou, Russie)
Modern Trends of Development of the Higher Education System in Canada
3.
Jésus Abel Sanchez Inzunza (Université Autonome
de Sinaloa, Mexique)
Canadian Public Service: Between Management and Merit
|
16.30 – 17.00 |
Pause
|
17.00 – 18.30 |
Séance
7: La spiritualité et l’intertextualité dans
le monde fictionnel post-moderne présidée par M.
Don Sparling
1.
Paulina Korczynska (Université de Wroclaw, Pologne)
In Search of Transcendence in a Post-Sartrian World in Douglas Coupland’s
Fiction
2.
Agnieszka Demidowicz (Université Adam Mickiewicz,
Poznan, Pologne)
Intertextuality in the Works of Sheila Watson: Between Modernism and Postmodernism
3. Ruta Šlapkauskaité (Université Vilnius,
Lituanie)
The Art of Memory and Tricksterism: Thomas King Reads Herman Melville
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19.00 |
Dîner:
Krebsenkeller |
Dimanche
1er octobre 2006
9.00 – 10.00 |
Petit
déjeuner
|
10.00 – 12.00 |
Visite
guidée de la ville de Graz (facultative)
|
12.00 |
Déjeuner:
Buschenschank (facultatif) |
La
conférence a eu lieu au Départment de Philologie romane de
l'Université de Graz: Institut
für
Romanistik
Universität Graz
Merangasse 70/III
A-8010, Graz
Salle 3.088 – Troisième étage
Rapport
de la Conférence Le
15ème Séminaire européen pour
les étudiants gradués en études canadiennes a eu
lieu à l’Université de Graz au Département
de Langues Romanes du jeudi 28 septembre au dimanche 1er octobre 2006.
Le but de ce colloque était de réunir des étudiants
européens faisant des recherches dans le cadre d’un Master
ou préparant un doctorat en études canadiennes. Ces jeunes
chercheurs furent invités à présenter leurs récents
travaux et eurent l’occasion de se rencontrer, et d’échanger
des idées, avec des confrères d’autres pays européens.
Les interventions, dans un esprit pluridisciplinaire, mêlèrent
littérature, histoire, science politique et études civilisationnelles.
Il y eut 20 participants, 19 interventions, et 13 pays différents étaient
représentés. Graz souhaitait particulièrement renforcer
les liens avec l’Europe de l’Est, d’où provenaient
donc plusieurs participants. Enfin nous avons eu l’honneur d’accueillir
un représentant du Mexique. Ce
colloque, si riche dans sa diversité, a débuté le
jeudi soir avec quelques mots du Professeur Klaus-Dieter Ertler, organisateur
du colloque et directeur du Département de Philologie des Langues
Romanes à l’Université de Graz ; ensuite intervinrent
Prof. Roberta Maierhofer, Vice-Rectrice de l’Université,
Prof. Serge Jaumain, président du Réseau Européen
d’Études Canadiennes, Prof. Cornelius Remie, président-élu
du Conseil International d’Études Canadiennes, et S.E. Marie
Gervais-Vidricaire, Ambassadrice du Canada en Autriche, qui nous fit
l’honneur de conclure. Les intervenants purent alors entrer en
scène, et ce fut Rafico Ruiz, étudiant canadien et stagiaire
CIEC depuis peu à Greifswald, Allemagne, qui inaugura les interventions
avec une communication remarquable intitulée Plus jamais un Kanata:
traçant un nouveau paysage canadienne, introduction très
appropriée faite par un jeune érudit, selon le vœu
de l’Université de Graz, pour ce colloque dédié aux
jeunes chercheurs. Tous semblèrent contents de cette première
intervention, et la soirée se conclut avec un dîner très
agréable où tous les participants furent présents
et purent lier plus ample connaissance. Le
matin suivant ce fut Prof. Cornelius Remie des Pays Bas, Président-Élu
du CIEC, qui introduisit les intervenants et présida cette première
séance intitulée « Le Canada : passé et présent »,
dédiée à diverses facettes de l’histoire du
Canada, et de l’héritage historique du Canada contemporain.
Nora Hein, étudiante à l’Université de Graz
et représentante de l’Autriche, piqua notre curiosité par
son intervention sur l’Histoire de la Nouvelle France de Marc Lescarbot,
soulignant la « littérarité » de cet ouvrage
historiographique. Tracie Scott, canadienne et étudiante à Birbeck
College, Université de Londres, fit une communication très
dynamisante sur les principes juridiques post-coloniaux du Canada, étudiant
l’impact des traités d’autodétermination des
aborigènes sur le droit canadien. Enfin Svetlana Selezeva de l’Université de
Magnitogorsk, Russie, termina cette séance en examinant la participation
des tribus indiennes du Canada à l’économie du Canada
contemporain, et faisant des rapprochements avec la situation en Russie. Prof.
Josef Kwaterko de l’Université de Varsovie, Pologne,
présida la séance qui suivit, intitulée « L’immigration
et la guerre : l’impact sur la prose et la culture canadienne ».
Ce furent Agapé Szkárosi et Júlia Wärmer de
l’Université de Eötvös Loránd, Budapest,
Hongrie, qui débutèrent cette séance avec une analyse
approfondie de la poésie des immigrés hongrois qui s’établirent
au Québec en 1956, fixant notre attention sur la revue littéraire
et avant-garde Arkánum créée par les immigrés
hongrois au Québec dans les années 1980. Natalia Vid, de
l’Université de Maribor, Slovénie, fit une communication
fort intéressante sur la destinée des femmes dans la tourmente
de la révolution russe, comme elle est envisagée dans le
roman Your Mouth is Lovely de Nancy Richler. Cette séance s’acheva
avec une intervention vivifiante, d’autant plus qu’elle fut
illustrée de clips musicaux, de Bridget O’Connell, Waterford
Institute of Technology, Irlande, sur les différents styles, au
violon, de musique traditionnelle irlandaise que l’on repère
en Terre-Neuve et dans certaines régions d’Irlande. Après la pause déjeuner, deux séances comprenant
cinq interventions suivirent. Ce fut Prof. Éva Martonyi de Hongrie
qui présida la séance « L’importance de la
ville canadienne : fictionnelle et réelle ». Caroline de
Poorter qui représentait la Belgique, de l’Université Libre
de Bruxelles, fit un compte rendu détaillé des liens existant
entre la littérature, la ville et la société, s’appuyant
sur l’exemple de Moncton comme entité littéraire
et culturelle dans les œuvres de Gérald Leblanc et France
Daigle. Nicoleta Asandulesei de l’Université de Bucarest
en Roumanie, nous fit concevoir, par ses images et ses citations, Montréal
comme métropole canadienne et grande cité industrielle
; enfin Aude Hendrick de l’Université Libre de Bruxelles
fit une intervention stimulante sur la représentation de l’Afrique
aux expositions universelles de Bruxelles (1958) et Montréal (1967). La
journée s’acheva avec la séance « Questions
de mémoire et d’identité » présidée
par Prof. Serge Jaumain du Réseau Européen d’Études
Canadiennes. Neli Ileana Eiben de l’Université de l’Ouest
de Timisoara, Roumanie, établit des liens judicieux entre Felicia
Mihali et Marie-Claire Blais, deux femmes illustrant la détresse
féminine, en cadre rural, dans leurs romans. Nora Tunkel, autre
autrichienne de l’Université de Vienne, éclaira son
audience avec une analyse des fictions historiques d’auteurs canadiens
anglophones, des années 1990 à nos jours, soulignant l’importance
du corpus ayant émergé ces quinze dernières années,
corpus qui affiche de nouvelles stratégies post-modernes, à l’égard
de la forme et du contenu. Cette première journée se termina
par une réception, très attendue, à l’hôtel
de ville de Graz. La
journée du samedi 30 septembre commença par la séance
intitulée « Questions canadiennes contemporaines »,
présidée par Prof. Michelle Gadpaille de l’Université de
Maribor, Slovénie. Lukasz Albanski de l’Université Jagiellonienne
de Cracovie, Pologne, débuta cette journée avec le fruit
de ses recherches agrémenté d’amusantes anecdotes
sur ce qui distingue les Canadiens des Américains. Il attira notre
attention sur le fait que les canadiens se définissent souvent
de manière négative par rapport aux États-Unis,
ce qu’ils ne sont pas plutôt que ce qu’ils sont. David
Bosold analyste de Sciences Politiques et canadianiste de longue date à l’Université de
Marburg, Allemagne, posa ensuite une question essentielle : « Le
monde a-t-il besoin de plus de Canada ? », s’interrogeant
en particulier sur le fossé entre la théorie et la pratique
qui apparaît si l’on examine la participation du Canada aux
opérations de maintien de la paix sur la scène internationale.
Toujours en science politique Nikola Hynek de l’Université Masaryk à Brno,
République Tchèque, analysa de manière critique
les interactions entre ONG et gouvernement canadien, dans la campagne
visant à proscrire les mines terrestres. La séance s’acheva
avec l’intervention plus philosophique de Sébastien Socqué de
l’Université de la Sorbonne, Paris IV, France, qui nous
fit réfléchir à propos de la notion d’ambiguïté dans
le problème de l’identité québécoise
: est-ce une faiblesse ou un atout ? Suivant
la pause du déjeuner, Vincent Defraiteur de l’Université Libre
de Bruxelles débuta la seconde séance : le « Canada
chez soi », présidée par Prof. Vassili Sokolov, de
l’Association Russe d’Études Canadiennes. Vincent
fit une intervention compétente et souvent divertissante à propos
du système de « péréquation » financière
au Canada, expliquant les raisons de l’apparente impossibilité d’une
réforme du système. Natalia Evtikhevich de l’Institut
d’Études du Canada et des États-Unis de l’Université de
Moscou prit le relais, analysant de manière exhaustive les tendances
modernes du système universitaire au Canada, soulignant les points
positifs et négatifs de la commercialisation et leurs répercussions
sur le système universitaire d’éducation. Enfin Jésus
Abel Sánchez Inzunza, invité spécial de l’Université Autonome
de Sinaloa, Mexique, représentant les liens entre le Réseau
Européen d’Études Canadiennes et celui d’Amérique
Latine (un intervenant de cette conférence sera d’ailleurs
envoyé comme représentant au colloque d’études
canadiennes qui aura lieu en Amérique Latine) conclut avec une
communication sur la fonction publique au Canada, analysant son histoire
et mettant en lumière l’évolution de son principe
primordial : le mérite ; il examina ensuite les défis nouveaux
qui émergent pouvant remettre en question ce principe. Le
15ème Séminaire européen pour les étudiants
gradués en études canadiennes se conclut avec la séance
intitulée « Spiritualité et l’intertextualité dans
le monde fictionnel post-moderne », présidée par
Don Sparling, président de l’Association d’Études
Canadiennes d’Europe Centrale. Paulina Korczynska de l’Université de
Wroclaw, Pologne, acheva le colloque par une communication passionnante
sur la quête de transcendance dans un monde post-Sartrien, au travers
des ouvrages de fiction de Douglas Coupland. Paulina examina de quelle
façon les personnages couplandiens recherchent la transcendance
dans un monde façonné par la philosophie de Jean-Paul Sartre,
philosophie qui, au vu de l’absence de Dieu qu’elle considère
comme avérée, fait ressortir les qualités divines
de l’homme. Le
15ème Séminaire européen pour les étudiants
gradués en études canadiennes, indubitablement riche et
varié, à la fois pour les sujets traités et les
cultures représentées, fut un succès non seulement
en ce qu’il généra d’intéressantes et
instructives discussions, mais aussi parce qu’il permit de resserrer
les liens entre jeunes canadianistes, qu’ils soient originaires
d’Europe centrale, d’Europe occidentale ou d’Europe
de l’Est. Il a prouvé qu’un large forum de jeunes
canadianistes est présent en Europe (ainsi que dans d’autres
parties du monde), et ne cesse de s’accroître. Les sujets
concernant le Canada, qui par le passé étaient surtout
littéraires, se sont diversifiés et ont considérablement
amplifié leur champ d’investigation, et les réactions
de jeunes étudiants et canadianistes montrent un réel désir
de voir de telles initiatives se multiplier dans un proche avenir.
Résumé
des communications Canada:
Then and Now / Le Canada: passé et présent Nora
Hein (Université de Graz, Autriche) “Histoire de la Nouvelle-France” de Marc Lescarbot – littérature
ou historiographie? Mon exposé a pour sujet l’ « Histoire de la Nouvelle-France » de
Marc Lescarbot. Lescarbot, avocat et écrivain français,
participa en 1606 à une expédition en Nouvelle-France.
Dans son œuvre « Histoire de la Nouvelle-France », il
résume le déroulement de la colonisation française
en Amérique du Nord et y ajoute le récit de ses propres
expériences. Je me suis demandé si l’on pourrait
attribuer une valeur littéraire à cette œuvre qui
se veut avant tout historiographique et ethnographique. D’après
la théorie de Hayden White, tout texte historiographique utilise
des structures narratives propres à la fiction. Après une
petite introduction à la vie et à l’œuvre de
Lescarbot, je vais analyser quelques passages de l’ « Histoire » afin
de démontrer que ce texte confirme la théorie de Hayden
White : les Indiens ainsi que les navigateurs français sont représentés
comme des personnages d’un roman d’aventures ; les débuts
de chapitres sont souvent illustrés avec des citations et des
proverbes; de nombreux micro-récits insérés dans
le texte témoignent de la volonté d’attirer la curiosité du
lecteur. L’ « Histoire de la Nouvelle-France » de Marc
Lescarbot est donc plus qu’un texte scientifique, positiviste – il
se sert de structures narratives et rend ainsi perméable la frontière
entre historiographie et littérature. Tracie Scott (Birkbeck College, University of London, UK) Postcolonial Theory and Law: Conceiving of a Postcolonial State This paper will argue that Aboriginal self-determination
treaties in Canada represent an example of how the Canadian state has
not only undergone
processes of decolonisation, but has also started to become a postcolonial
state through postcolonial processes that have impacted on the law. To
advance this claim the paper will first explore how postcolonial theory
and law interrelate. This investigation inevitably leads to a discussion
of the nature of postcolonial theory, and ultimately the need to re-envision
postcolonial theory in the face of its evolving conceptual possibilities
within Indigenous Humanities in Canada. The paper will subsequently argue
that the advancement of First Nation self-determination in Canada demonstrates
how the operation of these innovated postcolonial processes are affecting
Canadian law. The paper will then explore how the law can be seen as
constitutive of the state, and how these postcolonial processes are inexorably
changing the nature of Canadian sovereignty. The primary reference point
for this theoretical discussion will be the Nisga’a Final Agreement,
initialled by negotiators on August 4, 1998. This agreement, the product
of over a hundred year struggle of the Nisga’a Nation to regain
their land and right to self-determination represents the legal and political
resurrection of a Nation long bereft of its sovereignty. Svetlana Selezneva (Magnitogorsk State University, Russia) Participation of Native Canadian Tribes in Modern Economy Canada, as a modern society, is actively involved in
the development of global economic relations. The need to participate
in a fast-growing
economy is well understood by native tribes. That is why new and untraditional
occupations were eagerly adopted by many of them. Some of the Indian
groups are specializing in construction, others are involved in agriculture
and kettle, third are in tourist industry, souvenirs, fine and decorative
art, as well as trade and service businesses. More and more natives are
becoming shareholders of various industrial enterprises in the field
of energy, transportation, communication, environment and tourism. Canadian
manufacturers employ a lot of Indians; especially the involvement is
heavy in diamond mining. Companies in the northern region of the country
use traditional knowledge and skills of the local tribes to monitor environmental
changes. However, the overall percentage of the native population lacks
the qualification and skills required now days. That is why many companies,
with government support, organize various training programs to help young
people to acquire needed education. Also the Canadian government is trying
to involve tribes of the northern region in international politics, cultural
and economic relations. Our interest in this matter is the relationship
between Russia and Canada. More than 25 years ago both countries were
working together on a problem of the northern region and its local ethnic
communities. The results of this cooperation and exchange were extremely
productive: for instance, northern regions of Russia excessively use
Canadian technologies in house construction. In the mid 80’s the
perspectives of organizing joint ventures in mining, forestry, food and
so-called local industries were actively discussed. In 1985 the council
of chiefs of Indian tribes of the Quebec province suggested to work together
in harvesting and processing black caviar. This project was discussed
recently in 2005. We can also see the progress in the development of
Russian-Canadian scientific and technological relations. In 2002 Canada
and Russia joined their efforts in natural gas and oil exploration. A
group of enterprises is successfully working in the Tumen region. There
are also achievements in various social programs: organizing help for
children with vision impairment, or programs of preserving local crafts
for school children. Despite the positive involvement of native ethnic
communities in a modern paced life, there are certain concerns: 1) preserving
native culture, ethnicity of local tribes and overcoming assimilation
awareness. 2) the problem of native’s unemployment due to the lack
of proper education and qualifications is still a very sensitive issue.
3) all the changes in the lives of ethnic groups forced by their involvement
in the market driven economy, are not always reflected positively on
people. On the other hand, the government and the business circles of
Canada are forced to take in to consideration the opinion of the public
and the natives and are forced to find new ways in developing a strong
political and economic relationship with ethnic communities.
Immigration & War: the Impact on Canadian Prose and Culture / L’immigration
et la guerre: l’impact sur la prose et la culture canadienne Agapé Szkárosi and Júlia Wärmer (Eötvös
Loránd University of Budapest, Hungary) The
Contribution of the Hungarian Minority’s Poetry
to the Multilingual Quebecois
Literature This paper will analyze the poetry of Hungarian 1956
immigrants settled down in Quebec, focusing on the avant-garde literary
review Arkánum
founded by them in the 1980s. The most outstanding figures of this circle
are George Vitéz and László Kemenes Géfin.
Our presentation will concentrate on their double cultural identity as
reflected in their literary work. On the one hand, how did the various
aspects of their life as immigrants influence their literary expressions?
On the other hand, to what extent were these poets bound to their native
literary culture? At the same time, the Arkánum review is a faithful
representative of the late avant-garde movement both in Quebec and in
Hungary. We would like to study the question to what extent their avant-garde
characteristics can be approached on a regional, national, or global
scale. Our other major focus point is the analysis of the poems themselves
from a double perspective. Therefore, we aim to examine the questions
of the form (structure, musicality, etc.) and the problems of the content
(themes, motifs), which can be related to the different levels of avant-garde
literary scenes. In conclusion we wish to examine how they could contribute
to the enrichment of the multicultural reality of Quebec. Natalia Vid (University of Maribor, Slovenia) Revolution
and Female’s Destiny in Nancy Richler’s “Your
Mouth is Lovely”
In my research I investigated the problem of revolution and woman’s
destiny in Russia, in the middle of the revolutionary storm, described
in Nancy Richler’s novel Your mouth is lovely. The novel takes
place during the time 1887-1912, the time of obvious crisis of monarchy
in Russia, including the horrific Bloody Sunday massacre and failed revolution
of 1905, the time of suicide attacks, demonstrations, terror, pogroms
and random acts of violence against the Jews of Russia. The main female
heroine Miriam, who is involved in the revolutionary fight, is not a
typically revolutionary female, strong and determined, full of passion
and desire to change the world. Nancy Richler presents revolution through
the eyes of a completely frustrated and confused person, one of many.
Miriam’s political involvement is almost accidental. She is desperate
and let herself to be caught in the revolutionary fight which leads her
to her tragic end. Raised up in a small village, she is truly disconnected
from the world around her and her whole life is one big attempt to discover
the mystery of her life and to revolutionize her own spirit. Revolution,
which at the beginning appears to be Miriam’s only opportunity
to find sense in her life, finally deceives and destroys her. The revolution
in the novel is presented as a dark force, which takes control over people’s
life and manipulates their feelings. So, I will also discuss the extent
to which Miriam, as well as other female, who are also finally destroyed
in one way or another, is in charge of her own destiny. I will try to
answer the following questions: how female in the novel face the life
crisis such as death, traitorousness, neglect and political crisis such
as revolution? How revolution influences females’ destinies and
why females see revolution differently than males? How female manage
to save their personal freedom and dignity in the time of disasters and
social catastrophes?
Bridget O’Connell (Waterford Institute of Technology, Ireland) A Comparative Study of Newfoundland and Irish Fiddle Styles During the eighteenth century thousands of migrant workers from the
south-east of Ireland went to work in the fisheries of Newfoundland.
Among these workers were many traditional musicians, including fiddle
players, some of whom chose to settle permanently in Newfoundland. Irish
traditional music was set to become a major influence on the music of
their adopted home. Those workers who returned to Ireland undoubtedly
brought tunes and songs from Newfoundland and these possibly entered
the local repertory in areas on the south coast of Ireland. In addition
to the exchange of repertory, stylistic elements also passed from one
tradition to the other. The link between the traditional music of Ireland
and Newfoundland is particularly interesting as the migration from Ireland
largely occurred before the famine when Irish music was vibrant. Fiddle
styles in Newfoundland are moulded by primarily by the French-Canadian,
Scottish and Irish influences. The proposed paper will examine traditional
fiddle styles in Newfoundland and will evaluate how they were influenced
by Irish fiddle playing with particular reference to technique, repertoire,
style (including ornamentation, variation, tone, tuning and tempo), function,
performing situation and status. Indeed the best know fiddle exponents,
Emile Benoit (1913-1992) and Guinchard (1899-1990), display a mixture
of influences ranging from French-Canadian, Irish, Scottish and personal
creativity. Traditional music in Ireland and Newfoundland has been influenced
by different internal and external factors in the intervening centuries.
In Ireland, for instance, industrialisation and the influence of the
media, particularly 78rpm recordings of virtuoso Irish fiddle players
in the USA in the early 20th century, led to a phenomenal increase in
instrumental music within the tradition. In Newfoundland though the traditional
music still retains a very strong singing tradition. I will evaluate
how the differing political and economic development, and divergent outside
influences may have caused the fiddle style to evolve uniquely in each
country. This will be facilitated by examining and comparing the main
historical and musical trends in both traditions and combining these
with a chronological analysis of the development of fiddle style using
archive recordings.
The Importance of the Canadian City: Fictional and Real / L’importance
de la ville canadienne: fictionnelle et réelle Caroline
de Poorter (Université Libre de Bruxelles,
Belgique) Étude de l’interaction entre littérature, ville
et société : L’inscription littéraire et culturelle
de Moncton dans les romans récents de Gérald Leblanc et
France Daigle. Tributaire d’un lourd passé, l’Acadie et son peuple
ont vécu une crise identitaire et culturelle encore inachevée.
Tiraillée entre la continuité historico-folklorique et
le désir de se tourner vers la modernité, la société acadienne
a acquis dans les années 80-90 des attitudes et des structures
modernes. Pourtant, actuellement, elle cherche toujours à allier
l’individualisme post-moderne à l’action communautaire.
C’est dans ce contexte, à partir des années 70, qu’est
née une littérature dont le thème central est Moncton,
capitale symbolique de l’Acadie. Sur base du concept de micro-cosmopolitisme
proposé par Michael Cronin et sur celui de la géocritique
dont le théoricien est Bertrand Westphal, nous tenterons de montrer à partir
des romans récents de Gérald Leblanc (Moncton Mantra, 1997)
et de France Daigle (Pas Pire, 1998 ; Un fin passage, 2001 ; Petites
difficultés d’existence, 2002) la lente appropriation de
l’espace urbain et moderne par une population « arrivée
en ville ». Nous observerons ainsi l’évolution de
la construction d’un espace urbain imaginaire allant de la représentation
d’une ville-tableau à celle d’une ville-sculpture.
Avec la création d’une véritable capitale littéraire,
nous parviendrons à la conclusion qu’il y a une réelle
interaction entre la littérature, la ville et la société dont
la meilleure image est la solution apportée par France Daigle
dans son dernier roman pour combiner la communauté à l’individualité. Nicoleta
Asandulesei (Université de Bucarest,
Roumanie) Images
du Montréal Dans cet ouvrage je me propose de présenter différentes
visions de la ville de Montréal à travers l’histoire,
un Montréal surpris dans des différents moments de son
existence par des différents écrivains (Tremblay, Marie-Claire
Blais, Christian Mistral) ou peintres. Ville importante non seulement
pour Québec mais pour tout le Canada, Montréal a connu
une évolution au cours des années : elle est devenue une
métropole financière et commerciale mais aussi une grande
cite industrielle.
Je veux montrer par cet ouvrage comment on perçoit une ville qu’on
n’a jamais vu, a travers les œuvres littéraires, les
photos et les informations des archives, c'est-à-dire, découvrir
une cité, le souffle, l’esprit de la ville et de ses habitants
par les yeux des autres. Aude
Hendrick (Université Libre de Bruxelles,
Belgique) L’Afrique aux Expositions universelles de Bruxelles 1958 et de
Montréal 1967 J’ai consacré mon mémoire de licence en histoire
contemporaine à la représentation de l’Afrique aux
Expositions universelles de Bruxelles en 1958 et de Montréal en
1967.
L’Expo 58 de Bruxelles s’organise à une période
charnière de l’histoire de la (dé)colonisation. Les
puissances coloniales sont sorties ruinées et affaiblies par la
deuxième guerre mondiale, ce qui les met en mauvaise posture face à la
décolonisation. La France et la Grande-Bretagne se feront très
discrètes quant à la représentation de leurs colonies
lors de cette Exposition, rompant avec près d’un siècle
de démonstrations exubérantes d’exotisme, de richesses
et de civilisation. La désagrégation des empires coloniaux
avait déjà donné naissance à quelques États
indépendants, qui seront présents à l’exposition
pour témoigner fièrement de leur nation (République
Arabe Unie, Maroc, Tunisie et Soudan). De son côté, la Belgique
consacre une gigantesque section au Congo belge et au Ruanda-Urundi dont
toutes les représentations ont un objectif de pure propagande
: faire la démonstration des bienfaits apportés par la
colonisation. Ces trois cas de figure témoignent de toute l’ambiguïté de
la situation coloniale en 1958 et l’étude de cette dernière
par l’intermédiaire de l’Exposition s’est révélée
très enrichissante.
L’Expo 67, qui se situe après le vaste mouvement de décolonisation
entamé dès 1960, rompt définitivement avec les représentations
de type colonial. Les pays africains seront là en grand nombre,
sur la place d’Afrique ou dans des pavillons individuels et ils
profiteront de l’Exposition de Montréal pour proclamer au
monde toute l’originalité de leurs cultures et la prise
de conscience de leur identité nationale. Le public canadien témoigna
un vif intérêt pour ces jeunes nations africaines, qui avaient
pu, elles aussi, se libérer de la colonisation. On doit à l’Exposition
de Montréal et aux efforts fournis par son Commissaire général,
Pierre Dupuy, la nouvelle visibilité dont disposent les pays africains
dans le paysage des Expositions universelles.
Questions
of Memory and Identity / Questions de mémoire et d’identité Neli
Ileana Eiben (l’Université de l’Ouest
de Timisoara, Roumanie) La
saison de la détresse et de la déchéance. Felicia
Mihali et Marie-Claire Blais, écrivaines du « malaise paysan » Je voudrais faire une parallèle entre Le pays de fromage de Felicia
Michali, une écrivaine roumaine vivant au Québec, et Une
saison dans la vie d’Emmanuel de Marie-Claire Blais. Je voudrais
parler de la détresse et de la déchéance du monde
qu’elles décrivent avec tant de sens de la réalité et
en même temps avec tant de désespoir.
Nora Tunkel (University of Vienna, Austria) Historical
Fiction in the Light of Globalisation – Transnationalism,
Transculturalism and Identity In the past decades, theories on postcolonialism, multiculturalism
and hybridity, and the impact of the works of immigrant writers (esp.
fictions
of memory) on the Canadian literary scene have developed into dominant,
reciprocal concerns in academia. In the course of the evolvement of these
trends, the fact that other, non-(recent)immigrant writers in Canada,
too, have increasingly turned to histories as sources of inspiration
and a means to explore their identity, has to a large degree been neglected
by scholars. Taking into consideration that the Canadian nation has come
to represent a kind of microcosm of globalization issues (e.g. the ongoing
debate on multiculturalism, economic dependencies and cultural influences
of the US) the relevance of these literary texts within Canadian culture
becomes evident. In my paper, I will analyze historical fictions written
by Canadian authors belonging to the (anglo-)ethnic majority published
from the 1990s onwards. Not only has a large corpus of such historical
novels emerged in the past years, these works of fiction also display
new strategies of form and content that could be seen as precursors of
a new, post-postmodern era. Recent Canadian historical fictions demonstrate
the gradual retreat from the highly deconstructive meta-fictional narrative
modes of the postmodern period. Despite the evident preference for more
traditional and “re-constructive” forms of narration, contemporary
writers have not lost the critical stance towards history and epistemological
issues so prominent since the 1980s. In fact, the decline of the postmodern
discourse must not be regarded as a return to the less experimental but
as an inevitable process, one of re-evaluation and extension rather than
one of retrogression. On a thematic level, it is significant that the
authors of these novels do not hesitate to cross national and cultural
borderlines, even though it is the exploration of their own (communal
or regional) histories and identities that often stand at the center
of their fictional quests. After centuries of struggles and discussions
regarding Canadian identity, these recent historical fictions reflect
a more confident self-perception and a present-day Canadian cultural
imaginary enriched by transnational and transcultural perspectives. Reflections
on the influence of globalization on these literary developments especially
in novels by Jane Urquhart, Guy Vanderhaeghe and Richard B. Wright will
constitute a major part of this paper.
Contemporary
Canadian Issues / Des questions canadiennes contemporaines Lukasz Albanski (Jagiellonian University, Krakow, Poland) Mentalities
and Values – Americans and Canadians This paper included focus on the impact of Canadian
identity. Although the two countries view good bilateral relations
as crucial to a wide
range of shared interests and beliefs, the national pride has a powerful
emotional appeal. One of the most important instruments of shaping Canadian
national pride is to highlight whatever is in opposition to American
features. The Joe’s Rant (the Molson Canadian commercial) will
be mentioned here as an example. The national stereotypes are able to
rely on vast reservoirs of cultural and historical capital that can be
used in defining differences: historical events, myths, jokes, competition
in respective national sports etc. that are used to differentiate own
group and to describe others. The Canadian identity seems to define itself
largely in terms of the cultural characteristics that distinguish Canadians
and Americans. Although some people argued that probably the closest
and most extensive relationship (between two countries) would turn Canadian
culture into a mirror image of U.S. culture. In many cases the people
of both countries speak the same language, watch the same television
shows and cheer at the same sports events. Northrop Frye (1912-1992)
said that historically, a Canadian was an American who rejected revolution. David Bosold (University of Marburg, Germany) “Does the World Need More Canada?” Canada’s
Idealist Tradition and the Human Security Agenda “Human Security” has become both, a (more or less precise)
foreign policy agenda and a (more ambiguous) idea of post-Cold War global
security governance. By subscribing to the human security leitmotif,
the country has not only adjusted its foreign policy agenda but also
tried to influence the global discourse on human security, e.g. with
the report of the Canada-sponsored International Commission on Intervention
and State Sovereignty (ICISS) or the creation of the Human Security Network
(HSN). Especially within the United Nations framework Canada has tried
to gain support for its variant of the human security idea. In the paper
these processes shall be analysed by looking at the two-level problematique – that
is, in how far Canada has successfully influenced thinking and practice
of human security at the UN and in how far the international discourse
has had an impact on the domestic policies and conceptualisation of human
security. In presenting a more refined version of Putnam’s two-level
games model, I will try to give evidence for my argument that the idealist
tradition in Canadian foreign policy has been crucial in developing the
country’s human security agenda by trying to project Canadian values
onto a global level. By juxtaposing fragments of the global and domestic
discourses, I will argue, however, that the tradition of coalition building
and strong support for multilateralism – especially together with
other middle powers – has been the key reason for continuous reformulation
and change and therefore primarily accounts for the agenda’s inconsistencies. Nikola
Hynek (University of Plymouth, UK & Masaryk
University in Brno, Czech Republic) Governmentality
of Advanced Liberalism: Mapping the Politics of Symbiotic Functionalism
in a “Critical Re-reading
of the Landmine Case” This paper critically examines interactions between
the Canadian government and nongovernmental actors in the campaign
to ban antipersonnel landmines.
I specifically make two arguments: firstly, counter to the popular perception
that there is tension between state-centric and transnational worlds,
I argue that the landmine case has in fact been the example of a new
type of functional-symbiotic relationship informed by what is called,
following Foucault and Rose, advanced liberalism. Secondly, it is suggested
that a crucial moment enabling the landmine campaign to begin came with
a change in rationality of key governments, the Canadian one in particular.
In the first instance, attention will be directed towards the concept
of middlepowerhood and its political function as a legitimising factor
behind the so-called ‘New Diplomacy’. Afterwards the shift
in governmentalities will be demonstrated on the issue of production,
funding and the use of knowledge about security. What follows is an empirical
analysis in the critical re-reading of the landmine case. Sébastien Socqué (Université de
Paris IV Sorbonne, France) Ambiguïté restreinte, ambiguïté générale
: la querelle de l’ambiguïté dans le Québec
et le Canada contemporains La notion d’ambiguïté a été mobilisée
depuis quelques années au Canada et au Québec pour penser
la situation historique, identifier le(s) profil(s) identitaire(s) et
légitimer des orientations politiques précises.
Notre présentation précise d’abord l’usage
historiographique de ce terme chez des historiens tels Jocelyn Létourneau,
Yvan Lamonde et Gérard Bouchard, et tente de cerner les enjeux
de la vive polémique qui s’est instaurée à ce
sujet. Ensuite, on se penche sur la mobilisation politique de cette notion
d’ambiguïté, chez Alain G.Gagnon, Guy Laforest et Ramsay
Cook. On tente d’identifier, d’une part, un rapport plutôt
neutre à la soi-disant ambiguïté québécoise
et, d’autre part, une ambition plus apologétique, pour souligner
la difficulté d’une telle posture apologétique s’agissant
des tendances canadiennes et québécoises à l’ambiguïté et
insister sur les promesses non tenues de ce trope contemporain de l’ambiguïté.
Canada At Home / Canada chez soi Vincent
Defraiteur (Université Libre de Bruxelles,
Belgique) The
Financial Equalization in Canada – The Reasons Why the Equalization
System Seems to be Impossible to Reform – Analyse Staring from
the Attempt at October 2004 Etudiant en maîtrise en sciences politiques, je suis amené à étudier
la péréquation financière au Canada. La péréquation
est un mode de financement des provinces canadiennes visé à l’article
36 al. 2 de la Constitution de 1982 par lequel le gouvernement fédéral
fournit aux provinces récipiendaires les fonds nécessaires
en vue de fournir aux citoyens canadiens des services publics de qualité comparable
moyennant des taux d’imposition comparable. Il s’agit d’un
sujet fort technique mais sur lequel les discussions politiques sont
virulentes entre le gouvernement fédéral (titulaire unique
de la compétence), les provinces riches (contributrices indirectes
(Ontario et Alberta)) et les provinces pauvres (les huit autres provinces,
en particulier les provinces atlantiques). La réforme lancée
en octobre 2004, dite du Nouveau cadre, a souligné les faiblesses
du système actuel et avait pour vocation d’y remédier.
Or, à l’heure actuelle, pour des raisons politiques (essentiellement
le changement de gouvernement le 23 janvier dernier), la réforme
est suspendue et pourrait même être entièrement repensée
par le gouvernement conservateur. L’actualité de la question
implique la quasi-inexistence d’analyses scientifiques sur la réforme
en cours et ses enjeux. La péréquation a par contre fait
l’objet d’analyses d’ordre économique mais non
politique. Ma communication au séminaire s’articulera comme
suit : après l’exposé de la raison d’être
des mécanismes péréquatifs dans les états
fédéraux, je présenterai brièvement l’historique
de la situation au Canada jusqu’en 1982. Ensuite, j’exposerai
le système actuel et les critiques dont il fait l’objet.
Enfin, je décrirai la réforme d’octobre 2004 et des
raisons de son échec. Natalia Evtikhevich (Institute for US and Canadian Studies, Moscow,
Russia) Modern Trends of Development of the Higher Education System in Canada Currently the higher education is regarded as social,
economic and public value, as a basis for the implementation of knowledge-based
economy model.
Higher education system is an important element of progressive development
of individual, society, economy and state in general. Education will
be one of the main issue on G-8 Summit in July 2006. It is an issue of
common concern. At the end of XX century dramatic changes in state regulation
of economy in Canada took place. This fact had influence on higher education
system: public funding has dropped and the process of commercialization
has become more active. This phenomenon influences the way of development
of higher education system and it’s further function, it touches
the basic values of education. Canadian universities look for additional
sources of funding, different from public. The paper examines the roots
of commercialization and examines how commercialization influences the
main trends of development of higher education system. The correlation
between commercialization and increasing tuition fees is examined and
possible ways out, such as grant and loan system, are described. When
public funding is reducing, internationalization is regarded not only
as a natural way of development of higher education but also as an additional
source of funding. Such aspect as distance education, where Canada used
to be number one, it’s evolving goals under the influence of commercialization
is examined. Commercialization influences universities R&D. On the
one hand agreements with private sector and corporations are an important
source of funding, on the other hand sometimes corporations try to give
priorities to research programs that are not consonant with interests
of universities and society. Thus, the thesis analyses the positive and
negative sides of commercialization and the influence of this phenomenon
on the main trends of development of higher education system in Canada. Jésus Abel Sánchez Inzunza (Universidad Autónoma
de Sinaloa, México) Canadian Public Service: Between Management and Merit This research has two main objectives: the first one
is to analyze the history of Canadian Public Service, remarking the
evolution of its most
important principle: the merit. The second one is to identify the current
challenges that merit faces. The first part in this paper includes a
theoretical approach, where I review concepts such as bureaucracy, public
service, merit and new public management. In the second part, I talk
about the origin and development of Canadian Public Service, from Confederation
(1867) to the end of Jean Chrétien government (2003). In the beginning,
this institution had to face problems like the political patronage. Later
on, it had to adopt different measures to become representative and efficient.
During the 1970’s, Canadian government had to face a serious budget
deficit that affected the public servants. The Mulroney administration
was not able to find an effective solution, and the federal budget balance
was reached during Chrétien’s government. However, at the
end of XXth Century, Public Service had accumulated different problems,
due to practices adopted from new public management. This kind of reforms
produced a deep crisis in human management. In this sense, public service
and its institutions had important tasks: avoid bureaucratic patronage
and favoritism, assure a renewing process and guarantee a good equilibrium
between merit and efficiency.
Spirituality
and Intertextuality in the Postmodernist Fictional World / La spiritualité et l’intertextualité dans
le monde fictionnel post-moderne Paulina Korczynska (Wroclaw University, Poland) In
Search of Transcendence in a Post-Sartrian World in Douglas Coupland’s
fiction Man has entered Postmodernity spiritually handicapped:
God was proclaimed dead and expelled from the realm of human spirituality;
the universal
moral and ethical code dissipated when man enclosed himself inside his
simulacra – his private version of reality. Now he seems to have
neither religion, nor applicable tools to re-embark on the transcendental
path. In his fiction, Douglas Coupland takes under a close scrutiny the
spiritual condition of man today. He leads him through various settings
of the post-modern world and wanders with him in the spiritually barren
landscape, which in fact, turns out to be a reflection of his mindscape.
As Coupland expressively suggests, man, despite his unrestrained freedom,
self-sufficiency, and nearly godlike attributes occasioned by the modern
science, harbours within himself the indelible need for experiencing
the transcendental realm. In my research, I analyze the ways in which
Couplandian characters seek transcendence in the world shaped by the
Sartrian philosophy – philosophy that acknowledges the absence
of God and renders man divine qualities. Firstly, I focus on the protagonist
in the world of denied spirituality where, due to the lack of adequate
means, he is able to pursue only the glimpses of transcendence in his
past, longings, or vague memories. However, propelled by the awareness
of the alternative super ordinate reality, he gradually progresses in
his search and discerns that the presence of another human person might
also be the source of transcendence. Finally, when he embraces the concept
of divinity as indispensable to his life, he reclaims his spiritual self.
To analyze the Couplandian journey towards transcendence I use philosophical
concepts of Soren Kierkegaard, Charles Taylor, Emmanuel Levinas, Alasdair
MacIntyre, Herbert W. Richardson, and Karol Tarnowski.
Photos
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